Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Deel hier al je ervaringen omtrent je geblazen up!
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Autheo » ma 29 jul 2019, 17:02

Petrolhead Tom schreef:
ma 29 jul 2019, 09:21
Wat een dramatische verwoording. Echt een typische autoreview test. Ik heb het blad wel eens gekregen maar kan er niet doorkomen.
Ik heb de indruk dat dat niet alleen voor Autoreview op gaat, maar voor veel meer autobladen. Volgens mij worden autojournalisten juist betaald om zoveel mogelijk alles wat betaalbaar is af te kraken. Alles wat niet minstens net zo rijdt als het allerhoogste segment deugt meestal niet. Een A-klasse auto is bij voorbaat te klein, met onvoldoende prestaties. Een B-klasse mist net dat comfort wat je toch absoluut nodig hebt. Bij een C-klasse zou je eigenlijk toch net nog meer power verwachten. En die D-klasse is weer veel te duur voor wat hij te bieden heeft. Maar ja, de gemiddelde autojournalist is dan ook niet vergelijkbaar met de gemiddelde autorijder. Zelf lijkt het mij persoonlijk ook erg lastig om objectief een up! te beoordelen als je daarvoor net in een Golf hebt gereden. En juist omdat bij auto's ook de persoonlijke smaak en emotie meespeelt, neem ik elke test en verslag altijd met een korreltje zout. Van bekende autojournalisten (vooral als je ze via youtube bezig ziet), krijg je op den duur wel een indruk hoe de bril gekleurd is waardoor ze kijken. Dan kun je dat er zelf weer een beetje uitfilteren ;)

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 jul 2019, 17:13

hutch schreef:
ma 29 jul 2019, 10:07
Mijn voorkeur zou uitgaan naar de voorremmen van jouw TSI.
Dan was de keuze voor eventueel een andere wielenset iets makkelijker geweest.
Welke wielen passen niet die je zou willen hebben dan? Voor de standaard wielen heb je een klein spacertje nodig maar voor vrijwel geen enkel aftermarket wiel zijn de remmen een belemmering.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door hutch » ma 29 jul 2019, 20:41

Zonder spacers wordt tot nog toe alleen de 6,5 X 15 LV4 van Borbet opgegeven voor deze auto.
Daarbij de Merano 5,0 X 15 en een stalen Alcar KFZ 8950 6,0 X 15 velg. Dit alles zonder spacers.
Mijn info t/m november 2018. Intussen kan dat uiteraard aangevuld zijn, met andere velgen.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Tom Westendorp » ma 29 jul 2019, 21:19

Waar haal je die info vandaan?
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

hutch
Vagling liefhebber
Berichten: 366
Lid geworden op: do 09 jun 2016, 18:40

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door hutch » ma 29 jul 2019, 21:42

De Borbet via Hoogendoorn, de stalen G60 velg via Engelse en Duitse Up GTI forums en
van de Merano loopt hier een topic over.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Tom Westendorp » di 30 jul 2019, 11:50

Er zijn zat sites waar de GTI inmiddels dusdanig bekend is dat je meer dan een drietal andere wielen kunt vinden: https://www.felgenoutlet.de/de/alufelge ... _9184321_1
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Emiel25 » di 30 jul 2019, 12:51

Bij de kwaliteit van de journalistiek kun je inderdaad vraagtekens zetten. Zij kijken graag naar hoe een auto op het circuit rijdt, maar dat is natuurlijk te kort door de bocht. Belangrijk is hoe een auto in de dagelijkse praktijk rijdt. Dat geldt net zo goed voor een GTI.
Om een Golf, Polo en Up met elkaar te vergelijken slaat als een varken op een tang. Het zijn verschillende concepten.
Journalisten hebben daarbij maar een beperkt kijk op zaken. Ze kijken bijvoorbeeld niet of nauwelijks naar gebruikerskosten (afschrijving, verzekering, onderhoud, brandstofverbruik). En natuurlijk maakt dat in de praktijk veel uit.

Specifiek over Autoreview: dat is een Duits blad dat in Nijmegen wordt vertaald. Veel eigen journalistiek komt daarbij niet kijken.

Inhoudelijk nog:
- van buiten hoor je auto vrijwel niet, van binnen een mooi geluidje vind ik. Hartstikke goed zo.
- trommelremmen achter. Journalisten praten elkaar na, want ik koor zeggen dat het schijfremmen nodig zijn. Totale onzin vind ik; het gaat erom dat de auto goed remt en goed blijft remmen. En dat doet ie. Daarmee is het voor mij een non-issue.
- de velgen: ze zijn groot en zwaar. Van de andere kant: ze zijn ook mooi en goed. Dat laatste kan ik uit eigen ervaring stellen. Inmiddels heb ik er al veel slechte wegen mee gereden. Maar ze zijn nog steeds als nieuw en rijden nog kaarsrecht. Het is goede kwaliteit dus.
- de bandjes vindt Autoreview te smal. Ik vind 195 goed passen. Wat niet wil zeggen dat 205 misstaat.
- de GTI is pittig maar mag voor mij pittiger . Na afloop van de garantieperiode wordt ie gechipt en dan vervalt dit kritiekpunt vermoed (en hoop) ik.
Up! GTI / Red & Black

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Emiel25 » vr 25 dec 2020, 11:52

Test in Autoweek tussen up GTI en nieuwe Hyundai I20 N-line.
De moderne Huyndai wint de test. ‘De GTI is de leukste, maar niet de beste’.
Bijlagen
82E2D05D-9702-4A90-9B61-DA909B343A2A.jpeg
87E543E6-DECE-4D9F-A3D5-EF4FAF14D320.jpeg
C2E50500-C0F8-488D-91C8-900554D9E9C9.jpeg
29977FC9-0BC0-487B-BB32-BCB86D46DBEA.jpeg
E6CC4164-3224-4B0E-86C7-AAF1F5A0FB38.jpeg
ED1F3178-6F8E-45DF-9097-20A67C7F995B.jpeg
94238FE2-8AD9-4C44-8685-8965E68184A5.jpeg
Up! GTI / Red & Black

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Emiel25 » vr 25 dec 2020, 11:59

De motor van de Hyundai is ook makkelijk te chippen naar 140pk. Dat haalt een belangrijk kritiekpunt op de Hyundai weg.
Over de Up is er kritiek op de korte overbrengingen, de mindere bochtenwegligging, multimedia, basic interieur & materialen en minder aflegruimte. Positief is dat ie gaat als de brandweer, de uitrusting, tijdloze ontwerp.

Een bijzonder kritiekpunt is dat ie te zacht is afgeveerd. Dat herken ik totaal niet. Ik heb n GTI uit 2018 (55.000km mee gereden); zouden de nieuwste Up’s anders zijn afgeveerd?
Up! GTI / Red & Black

Gebruikersavatar
Habenero TSI
Vagling liefhebber
Berichten: 173
Lid geworden op: ma 17 aug 2020, 21:41

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Habenero TSI » za 26 dec 2020, 10:57

Emiel25 schreef:
vr 25 dec 2020, 11:52
Test in Autoweek tussen up GTI en nieuwe Hyundai I20 N-line.
De moderne Huyndai wint de test. ‘De GTI is de leukste, maar niet de beste’.
Leuk om te lezen.
Ik had als toen ik een nieuwe wagen zocht als optie een picanto Gdi de tweeling van de I10N
Maar hier bij de kia dealer wouden ze me een Gdi line aansmeren omdat de echte Gdi die ze zouden hebben staan er niet stond.
En bij de andere dealer wouden ze me niet aanspreken, verkopers waren met zijn drieën onderling in gesprek en daar moest ik maar op wachten. Ff in rond de auto gekeken en maar weg gegaan.
Picanto Gdi is een leuke wagen om te zien enzo maar zonder erin te rijden kon die me niet weghouden van een UP! TSI
Habenero Orange VW UP! TSI Full options.
My other VAG ride is a 1078 CC aircooled

Emiel25
Vagling liefhebber
Berichten: 322
Lid geworden op: vr 03 jun 2016, 19:30

Re: Test Volkswagen up! TSI Met foto's en video.

Bericht door Emiel25 » za 26 dec 2020, 20:45

De Picanto -inderdaad de tweelingbroer van de i10- heb ik ook gereden voordat ik de GTI kocht. Hele andere auto voor ander publiek. Moderner en completer inderdaad. Maar hij pakte me niet en hij was echt te langzaam. Desalniettemin geen onaardig autootje.
Up! GTI / Red & Black

Plaats reactie