water in de deuropeningen na wassen

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » wo 01 jul 2020, 20:09

Had het bij de high-up en nu ook bij de e-up. Na het met de hand sproeien/spuiten van de auto in de wasbox, zitten de zijkanten van de deuren en de binnenkanten van de portieropening vol flinke water (en vuil) vlekken. Je zou het een voordeel kunnen noemen als je het gebruikt om tegelijk met droogsoppen van de watervlekken die delen schoon te (kunnen) maken. Je kunt je ook afvragen waarom moet ik dit slilkken?

Wat zit hier in godsnaam achter. Is dit een deur constructie waar VW iets aan bespaart / verdient of dat de auto goedkoper maakt? Iemand een idee?

Het is ook intrigerend dat de berubbering bij de bovenste helft van de deuren anders is (ik geloof dubbel) dan bij de onderste helft (of als ik me vergis andersom). Maar ook die deel dubbel berubbering voorkomt niet dat er water in de deuropeningen komt bij het wassen.

Gelukkig blijft het binnenin de auto zelf wel droog maar goed, dat zou helemaal mooi worden.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Miietje
Forum newbie
Berichten: 85
Lid geworden op: wo 01 aug 2018, 15:45

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Miietje » do 02 jul 2020, 18:39

Normaal zitten in autodeuren ontwatering gaatjes. Ik neem aan de up ook. Wellicht zitten die dicht met vuil?
Mii sport connect april 2015

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » do 02 jul 2020, 23:08

Die gaatjes heb ik nooit gezien die zijn dan vuil geweest vanaf het begin ;). Het is trouwens niet zo dat echt een cm of zelfs maar een paar mm water staat. Het gaat om hele kleine plasjes en velkkken van water/vuil. Wel heel veel en alle vier de deuren hetzelfde. Zowel de zijkanten van de deuren als de zijkanten van de sponningen. Mijn vraag is waarom komen die er uberhaupt. Dus waarom zijn de deuren via rubbers niet zo afgedicht dat er alleen water aan de buitenkant kan komen?
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » do 09 jul 2020, 22:38

Op hoeveel druk spuit je de auto af? Hoeveel afstand hou je ongeveer aan tussen de auto en de sproeier? Richt je ook met een bepaalde invalshoek op de portieren? En richt je zo ook op specifieke plekken, b.v. dat je de naden en rubbers rondom af gaat?
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » do 09 jul 2020, 22:54

Ik spuit met overgehaalde trekker dus maximaal. Spuit vrij dichtbij (10 tot 20 cm) de auto en mik in principe op metaal, glas en dak maar ik doe niks om de randen van de deuren te vermijden. Invalshoek veelal 90 graden maar rustig ook 45. Ook spuit ik vrij lang en spons tussendoor of tijdens het spuiten een beetje.

Terwijl niemand roept ja dat heb ik ook en dat is een zwakke plek van de up heb ik het al bij 2 ups en steeds bij alle 4 de deuren. Ik zal dus wel iets niet goed doen. Ik probeer zoweinig mogelijk te sponzen en zoveel mogelijk te doen met spuiten. Dat moet mogelijk andersom. Ik spuit ook 3 of 4 keer. Wassen (volle kracht), Spoelen (volle kracht), Waxen (halve kracht) en Spoelen met mineraalwater (halve kracht).

Nou ja, het is natuurlijk wel een luxeprobleem en zoals gezegd ik maak van de nood een deugd en probeer zo ook de deurholtes schoon te houden. Kost me een halve keukenrol. Geen punt. Ben alleen een beetje verbaasd en nieuwsgierig naar wat er aan de hand is.
Laatst gewijzigd door Gert op do 09 jul 2020, 22:56, 1 keer totaal gewijzigd.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » do 09 jul 2020, 22:56

Gert schreef:
do 02 jul 2020, 23:08
Die gaatjes heb ik nooit gezien die zijn dan vuil geweest vanaf het begin ;). Het is trouwens niet zo dat echt een cm of zelfs maar een paar mm water staat. Het gaat om hele kleine plasjes en velkkken van water/vuil. Wel heel veel en alle vier de deuren hetzelfde. Zowel de zijkanten van de deuren als de zijkanten van de sponningen. Mijn vraag is waarom komen die er uberhaupt. Dus waarom zijn de deuren via rubbers niet zo afgedicht dat er alleen water aan de buitenkant kan komen?
Die 'gaatjes' heeft iedere auto in de portieren zitten, hoofdzakelijk om het water af te voeren. Dit blijft anders in de portieren staan wat in verloop van tijd schade kan toe brengen en dat wil je gewoon niet:) Dat je ze niet zitten is ook niet belangrijk, want het is geen mooi zicht. Vaak zijn het eerder verbuigingen in de naden dan echt een gat. Ze vallen ook niet per direct op. Maar de redenatie over dat ze al vanaf het begin dat je de auto hebt 'vuil' zijn, is gewoon niet denkbaar:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » do 09 jul 2020, 22:59

Waarschijnlijk weet ik die uitgangen dan feilloos te vinden bij het spuiten en gebruik ze al doende als ingangen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » do 09 jul 2020, 23:52

Gert schreef:
do 09 jul 2020, 22:54
Ik spuit met overgehaalde trekker dus maximaal. Spuit vrij dichtbij (10 tot 20 cm) de auto en mik in principe op metaal, glas en dak maar ik doe niks om de randen van de deuren te vermijden. Invalshoek veelal 90 graden maar rustig ook 45. Ook spuit ik vrij lang en spons tussendoor of tijdens het spuiten een beetje.

Terwijl niemand roept ja dat heb ik ook en dat is een zwakke plek van de up heb ik het al bij 2 ups en steeds bij alle 4 de deuren. Ik zal dus wel iets niet goed doen. Ik probeer zoweinig mogelijk te sponzen en zoveel mogelijk te doen met spuiten. Dat moet mogelijk andersom. Ik spuit ook 3 of 4 keer. Wassen (volle kracht), Spoelen (volle kracht), Waxen (halve kracht) en Spoelen met mineraalwater (halve kracht).

Nou ja, het is natuurlijk wel een luxeprobleem en zoals gezegd ik maak van de nood een deugd en probeer zo ook de deurholtes schoon te houden. Kost me een halve keukenrol. Geen punt. Ben alleen een beetje verbaasd en nieuwsgierig naar wat er aan de hand is.
Grote kans dat je jezelf al antwoord hebt gegeven. Het is namelijk niet nodig om op maximale kracht de auto af te spuiten, sproeien is al voldoende. De afstand is ook vrij kort moet zeggen, je kan hierdoor schade aan de rubbers toe richten en zo ook de lak met name de bumpers. En dat is geen grap. Je zal niet de eerste zijn die het overkomt :shhh:
Waarschijnlijk omdat je zo lang op stand maximaal bezig bent, plus je richt toch vaak onbewust met regelmaat in een bepaalde hoek op de auto. Dan verbaast het mij niks dat je water treft bij alle 4 de zijdes. En dat heeft verder niks met de Up te maken, dit kan ook net zo goed bij een andere auto gebeuren.
Het is een ander verhaal als er een portierrubber of iets gescheurd is maar dat is in dit geval niet van toepassing. Mijn auto doe ik ook altijd met de hand wassen en voor -en na dus ook afspuiten. Zet de temperatuur vaak tussen de 40 a 60 graden, en niet op maximale kracht. Gewoon tussen min en max is al voldoende, het idee dat je meer met een sproeier bezig bent dan met een waterkanon :D Het grofste vuil komt er toch wel af en je wast de auto daarna ook nog eens. Je krijgt de auto nooit helemaal zo schoon, zodat je hem daarna niet meer hoeft te wassen. En of je er nou 30 min over doet of 10 min, zodra het meeste vuil zichtbaar weg is is al voldoende.

De portierrubbers kunnen nou eenmaal niet altijd goed af dichten als er regelmatig met veel kracht water op staat. Geldt ook voor de portierruiten. Moet je maar eens van boven af op de ruiten sproeien en dat hoeft niet met heel veel kracht te zijn, grote kans dat je aan de binnenzijde van de ruiten druppels ziet. Natuurlijk kan je op andere plekken van de auto de stand op max zetten maar wees dan wel voorzichtig met de afstand:)

Wellicht het proberen waard voor de volgende wasbeurt en zien of er zich dan nog steeds 'waterlekkage' voor doet.
Dus niet op maximale kracht, maar eerder laten sproeien op een minimale afstand van 20 centimeter en mits mogelijk de temperatuur tussen de 40 en 60 graden. Doordat het een beetje heet is komt het vuil ook eerder los dan met koud water, dat is je niet onbekend neem ik aan:) De naden etc. kun je wel gewoon af gaan maar niet te lang op hetzelfde punt richten en niet met een te grote invalshoek.
Dat je 'het niet goed doet' zal ik niet zo snel zeggen, zo te lezen geef je de auto meer aandacht dan de gemiddelde bestuurder. Het is gewoon wat ongelukkig dat je ondanks de tijd die je er aan besteedt, dit tegen komt en dat is niet fijn. Wie weet kan dit een beetje helpen:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » za 11 jul 2020, 19:44

Bedankt voor je verhaal. Ga zeker de volgende wasbeurt behoedzaamheid testen. Laat het resultaat wel weten. Wat ik wel nu al kan zeggen is dat de up hier veel kwetsbaarder voor is dan diverse peugeots die ik hiervoor gereden heb en die ik altijd op dezelfde manier gewassen heb.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » za 11 jul 2020, 22:39

Beetje uitgebreid ja :shhh: Ik heb het zelf nooit door dat ik nogal lange antwoorden geef. Is misschien niet geheel onopgemerkt gebleven :roll:

Dat terzijde. Het hoeft ook niet altijd zo te zijn, ik heb in het verleden twee Opel's gehad. Beide een 3-drs Corsa-C, eerst een 1.4 en daarna een GSI. De 1.4 had nooit last van binnen dringend water maar bij de GSI kwam het wel sporadisch voor. Al waren dat eerder druppels op de dorpelbekleding en de portier ruiten. Het was dan ook apart ondanks dat het twee dezelfde modellen waren. Had er na een visuele controle niet meer naar omgekeken. Het enige wat ik kon bedenken was de afstelling van de portieren, de portier rubbers of het lag gewoon aan mezelf :shhh:
Dus het is niet zo dat dit specifiek bij de Up voor komt. De een kan er wel last van hebben maar de ander juist weer niet:)

Ik heb vanmiddag ook eindelijk mijn auto kunnen wassen en mijn Up heeft hier helemaal geen last van. Nog geen een keer zelfs. Denk ook niet dat het aan een rubber of de afstelling van het portier kan liggen, aangezien het bij alle vier de zijdes voorkomt. In het ergste geval is er wel iets mis m.b.t. de waterafvoer of iets dergelijks maar dat lijkt me sterk.
We zullen het wel zien:)
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » ma 20 jul 2020, 17:58

Ik houd wel van uitvoerige antwoorden want het verkleint de kans op misverstanden. Bovendien gaat lezen heel snel. Ik geloof dat er weinig of geen dingen sneller gaan.

Enfin, vandaag de test gedaan en gewassen volgens jouw instructie. Eerst emmertje gevuld met sop voor het sponsen. Voor het sponsen met kleinste spuitstand en op afstand gewasssen en na het sponsen met kleinste spuitstand en op afstand gespoeld. Resultaat:
a) De auto was mooier schoon dan anders dat is dus alvast winst.
b) Het vocht in de deuren was praktisch gelijk aan anders en in alle 4 de deuren even erg.

Zoals gezegd, het vocht intrigeerde me meer dan het hinderde. Dat blijft dan maar zo. Je kunt ook van de nood een deugd maken en de deursponning met keukenrol en de watervlekken schoonmaken. Dat doe ik dus maar want ik wil de e-up niet meer kwijt.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » ma 20 jul 2020, 20:03

Gert schreef:
ma 20 jul 2020, 17:58
Ik houd wel van uitvoerige antwoorden want het verkleint de kans op misverstanden. Bovendien gaat lezen heel snel. Ik geloof dat er weinig of geen dingen sneller gaan.

Enfin, vandaag de test gedaan en gewassen volgens jouw instructie. Eerst emmertje gevuld met sop voor het sponsen. Voor het sponsen met kleinste spuitstand en op afstand gewasssen en na het sponsen met kleinste spuitstand en op afstand gespoeld. Resultaat:
a) De auto was mooier schoon dan anders dat is dus alvast winst.
b) Het vocht in de deuren was praktisch gelijk aan anders en in alle 4 de deuren even erg.

Zoals gezegd, het vocht intrigeerde me meer dan het hinderde. Dat blijft dan maar zo. Je kunt ook van de nood een deugd maken en de deursponning met keukenrol en de watervlekken schoonmaken. Dat doe ik dus maar want ik wil de e-up niet meer kwijt.
Dan mag je best spreken over een waterlekkage op zijn zachts gezegd dan. Waarom blijft mijn auto dan kurk-droog :doh: Dan zit er gewoon iets niet juist bij je Up. Ik zou het zelf zo niet weten, aangezien ik het bij een Up niet eerder heb ervaren. Persoonlijk zou ik gewoon naar de garage gaan om het een en ander te controleren. Het zou mij juist blijven irriteren, zeker als je weet dat een andere Up het niet heeft.

Had liever gehoopt dat het minder of helemaal niet meer was. Apart :doh:
Heb dan wel een vraag om er een beeld van te krijgen, ligt er echt water in de portieren of hoe moet ik het zien? Misschien een keer een foto plaatsen. Ik heb nu namelijk het idee dat je echt last heb van een lekkage, wat niet hoort. Misschien overdrijf ik het zelf wel :shhh:
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Autheo » ma 20 jul 2020, 21:25

Als ik lees wat Gert beschrijft, vermoed ik dat er helemaal geen sprake is van lekkage, maar van een misverstand. Bij de Vagling zitten de deurrubbers niet aan het portier, maar op de body van de carosserie. Zoals je op bijgaande foto van m'n witte Mii kunt zien, is alles wat wit is vóór het zwarte rubber niet waterdicht. Hoewel de portieren best wel veel tegenhouden, kan water daar makkelijk terecht komen. Die 'deuropeningen' horen eigenlijk nog gewoon bij de buitenkant van de auto. Let maar eens op bij een regenachtige dag, zeker in de winter. De dorpels worden dan erg vies van de 'nevel' die daar gewoon terecht komt. Die deuropening vóór de rubbers wordt dus vies en nat, terwijl het binnen in de auto gewoon kurkdroog en schoon blijft. Het is dus gewoon een eigenschap van de Vagling. En bij het wassen is het dus ook slim om het daar goed schoon (en droog) te maken. Bij auto's die de rubbers op de portieren zelf hebben zitten, is een groter gedeelte van die deuropening 'binnenkant' van de auto, en zal dus schoon en droog blijven. Maar dat is dus anders bij onze Vagling.
Bijlagen
1-IMG_20200720_215619.jpg
1-IMG_20200720_215619.jpg (104.43 KiB) 23735 keer bekeken

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » di 21 jul 2020, 08:15

Ja, wat Autheo zegt klopt wel. Wel is het zo dat de bovenste helft van de deuren met dubbele rubbers is uitgevoerd en die helft zou er dan minder last van moeten hebben. Dat is nauwelijks het geval. Verder blijft natuurlijk wel de vraag waarom VW voor deze gebrekkige / afwezige afdichting heeft gekozen voor de deursponningen.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
NidayFright
Donateur member
Berichten: 568
Lid geworden op: vr 07 dec 2018, 16:44

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door NidayFright » di 21 jul 2020, 23:58

Nee dat is niet zo. En je moet het niet zien als een dubbel rubber en daar je conclusie uit trekken. Dat geldt ook voor het feit dat je dit gebrekkig vindt van Volkswagen, nee dat is het niet. Ik kan je wel uitleggen hoe het allemaal in elkaar steekt m.b.t. portierrubbers van een auto maar dan ben ik een A4tje verder. Ik wil je in ieder geval wel vertellen dat je naar iets aan het zoeken bent wat helemaal geen defect of iets is. Dat wat Autheo post, is zo te lezen hetgeen wat je bedoelt. Als daar iets meer duidelijkheid over was, dan kon ik je eerder vertellen dat dit gewoon normaal is. Maakt verder niet uit, het is in ieder geval een stuk duidelijker geworden. Wat je bij de Up ziet heeft mijn Up net zo goed en zo kan ik tevens bevestigen dat heel veel auto's dit hebben en niet specifiek de Up! Dit is totaal niet vreemd:) Het wordt een ander verhaal als er water het interieur in komt terwijl alle portieren gesloten zijn, zoals de dorpelbekleding of de vloer. Dan spreek je over een waterlekkage, maar wat je op de foto ziet die Autheo heeft geplaatst is er geen sprake van een 'waterlekkage' maar eerder een verschijnsel wat nou eenmaal voorkomt door de constructie. Zou je er niet te druk over maken. Mocht je nou willen weten hoe het zit met de rubbers etc. dat is vast op internet te vinden. Dan heb je er in ieder geval een beeld van en hoef je er niet naar te gissen.
Ik heb zo ook bewijs, dat dit niet specifiek bij de Up! voorkomt. Hieronder een Audi Q3 die precies hetzelfde heeft. Er is dus niks om je zorgen over te maken:)
Bijlagen
DSC_01530.JPG
DSC_0151.JPG
GTI DARK SILVER

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » wo 22 jul 2020, 16:15

OK. Ik zag het al als een luxeprobleem hoor. Daar ben ik trouwens gek op vandaar het gezeur.
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Up!grade TSI » zo 02 aug 2020, 20:58

En daarom ben je dus als je het goed wilt doen even bezig...
Als ik hem met de hand was, met 2 emmers/microvezel washandschoen en schoonmaken van alle sponningen en dorpels inclusief die van achterklep en motorkap plus droog maken, ik zomaar anderhalf á twee uurtjes bezig ben.
En dat vind ik leuk om te doen...
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Gert
Vagling liefhebber
Berichten: 804
Lid geworden op: di 09 sep 2014, 21:07

Re: water in de deuropeningen na wassen

Bericht door Gert » zo 02 aug 2020, 22:29

Ik ben alleen gek op het resultaat dwz een "showroom-auto". Het werk haat ik als het langer dan een kwartiertje duurt ;)
Ben bovendien een krent dus ik haat ook de inworp van de euros. Tien euro voor 11 minuutjes dat wel.
Heb lang geleden laarzen gekocht om thuis te gaan poetsen. Nooit gebruikt :oops:
e-up style (2020) dark silver met winter pakket + armsteun, daarvoor high-up (2014)

Plaats reactie