Flinke wasbeurt

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Luukyy
Vagling liefhebber
Berichten: 103
Lid geworden op: wo 25 mar 2020, 22:15

Flinke wasbeurt

Bericht door Luukyy » do 02 apr 2020, 16:33

Hallo iedereen,

Ik ben van plan om mijn Up eens grondig aan te pakken. Mede omdat ik wil dat hij netjes blijft, maar ook omdat ik het gewoon leuk vind om eens te proberen. Dit zal mijn eerste "detail" worden, zover je van een detail kan spreken :whistle:
Ik heb de auto toen ik hem kocht (half jaar geleden) goed gewassen en in de Sealant gezet van Turtle wax (Seal n Shine). Op zich werkte dit super, en heb ik hier een maand, tot anderhalve maand van kunnen genieten. Toch wilde ik nu eens wat beters proberen.

In grove lijnen is het plan tot nu toe:

1. Auto sprayen met een foam lans en weer afspuiten, gebruik Aenso one Shampoo
2. Met dezelfde shampoo ook een hand was doen en weer afspuiten
3. Vervolgens de auto drogen.
4. Auto afnemen met IPA zodat de auto ontvet is.
5. Auto kleien, als smeering zal ik een sopje van de Aenso Shampoo gebruiken. Volgens mij voldoet dit prima.
6. Vervolgens auto afspuiten met water en weer drogen.
7. Polijsten met Carpro Essence
8. Coaten met Carpro cquartz 3.0
9. Aftoppen met Carpro Reload

Ik twijfel een beetje of stap 3 en 4 wel nodig zijn. Wellicht kunnen die vervallen en alleen stap 4 doen na stap 6. En wellicht is stap 1 ook een beetje overbodig bedank ik mij nu aangezien ik toch ga polijsten. Naja, ik moet ook nog even een moment zien te vinden om het uit te voeren. Ik werk ook weekenden dus het plannen in een beetje lastig. Gelukkig heb ik wel een garage tot mijn beschikking en zou ik eventueel een andere auto kunnen pakken voor mijn werk indien de coating nog moet uitharden en mijn Up nog veilig en droom binnen moet blijven staan.

Momenteel heb ik de coating, shampoo en klei al binnen. Het polijst middel van Carpro moet nog aangeschaft worden. Een polijstmachine kan ik gebruiken van mijn werk, dat is er een van Rupes. Ook een juist polijstpad zal nog aangeschaft moeten worden.

De spulletjes tot nu toe :dance:
IMG-20200325-WA0002.jpeg
Wellicht zijn hier mensen met tips en tricks en ik zal jullie vast nog wel eens raadplegen mocht ik met vragen zitten.
Ik zal jullie ieder geval op de hoogte houden!
VW Up! TSI 2017 - Beats audio - Polygon's - Panodak - Eibach pro kit

Gebruikersavatar
Bertjuh
Vagling liefhebber
Berichten: 925
Lid geworden op: di 07 nov 2017, 19:38
Locatie: Vriezenveen
Contacteer:

Re: Flinke wasbeurt

Bericht door Bertjuh » do 02 apr 2020, 20:03

Als je het mij vraagt, zou ik stap 1 en 2 combineren.. stap 4 lijkt mij overbodig, aangezien je de auto nog gaat kleien..

Mijn stappen zijn meestal,
1. Auto afspuiten met water
2. Auto in de foam zetten en lekker tijdje wachten
3. Auto met een washmit in rechte bewegingen wassen ( washmit uitwringen, niet boven een emmer, grondig uitspoelen in een apparte emmer, daarna in een emmer met hetzelfde sopje als op de auto, en weer verder op de auto)
4. Auto afspuiten
5. Auto drogen
6. Auto kleien met lube
7. Vlak voor het polijsten de oppervlakte afnemen met CG Wipe Out
8. Polijsten (eventueel in 2 stappen)
9. Glaze er op, laten inwerken en uit poetsen
10. Wax er op..
11. Eventueel nog laagje wax er op..
Volkswagen Move Up! 60pk / Tornado Rood
matzwart gewrapt bumperstuk / inbouw mistlampen / inbouw kofferbakverlichting

AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie