Koplampbescherming

Bespreek hier alles dat te maken heeft met het onderhoud van de lak en het interieur van je auto.
Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Koplampbescherming

Bericht door Autheo » za 29 apr 2023, 09:29

Even een vraag voor de ervaren detailers onder ons:

Onze Vaglings zijn voorzien van kunststof koplampen. Hoewel ik de indruk heb dat deze behoorlijk goed bestand zijn tegen UV en andere slijtage invloeden, zou het zomaar kunnen zijn dat deze lampen ook in de loop van de tijd dof kunnen worden of vergelen. Op de markt zijn aardig wat producten te vinden, waarmee je in dat geval de koplamp weer mooi kunt polijsten en een nieuwe beschermlaag kunt opbrengen.

Hoewel ik nog nooit een Vagling met minder doorzichtige koplampen heb gezien, vraag ik me af of ook hier geldt: voorkomen is beter dan genezen. Mijn vraag is nu, of er los verkrijgbare producten zijn die niet polijsten, maar alleen (preventief) beschermen. Ik heb tot nog toe alleen een product van Sonax gezien: https://www.nonpaints.com/nl/sonax-pr ... 10-sachets. Heeft iemand hier ervaring mee? Zou dit een goede bescherming zijn om te voorkomen dat je later moet gaan polijsten?

Ik zag bijvoorbeeld ook dit product van Turtle Wax: https://www.nonpaints.com/nl/turtle-wax ... x%20head , maar vraag me daarbij af of door het deels polijstende effect daarin je de koplampen als preventie juist meer kwaad dan goed doet

Ben benieuwd of iemand uit ervaring iets meer kan zeggen over deze producten, of juist nog betere tips heeft. Hoewel de koplampen van mijn Mii na zeven jaar er nog perfect uitzien, overweeg ik of preventie zinniger is dan afwachten hoe lang ze zo blijven.

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Koplampbescherming

Bericht door Xanderv » zo 07 mei 2023, 19:58

Ik heb die van mij nog nooit met iets speciaals behandeld. Ik neem ze gewoon mee tijdens het waxen en tot nu toe zijn ze nog helemaal helder. En de citigo is toch alweer 10 jaar oud.
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Gebruikersavatar
Up!grade TSI
Donateur member
Berichten: 1383
Lid geworden op: di 14 jul 2020, 21:20
Locatie: N-H

Re: Koplampbescherming

Bericht door Up!grade TSI » do 11 mei 2023, 18:47

Xanderv schreef:
zo 07 mei 2023, 19:58
Ik heb die van mij nog nooit met iets speciaals behandeld. Ik neem ze gewoon mee tijdens het waxen en tot nu toe zijn ze nog helemaal helder. En de citigo is toch alweer 10 jaar oud.
Sowieso respect dat je hem al 10 jaar hebt en er nog niet op uitgekeken bent :clap:
bekijk hier mijn vorige Up! GTi >>>https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=8147
bekijk hier mijn vorige Up! TSI >>>
https://www.vwupforum.nl/viewtopic.php?f=4&t=7319
Exen (Vag); Mii, Citigo, Up! TSI, Up! GTi] huidig>>>Up! GTi 8-)

Gebruikersavatar
Xanderv
Forum eindbaas
Berichten: 1484
Lid geworden op: ma 17 jun 2013, 15:45
Locatie: Rotterdam

Re: Koplampbescherming

Bericht door Xanderv » di 12 dec 2023, 16:49

Up!grade TSI schreef:
do 11 mei 2023, 18:47
Xanderv schreef:
zo 07 mei 2023, 19:58
Ik heb die van mij nog nooit met iets speciaals behandeld. Ik neem ze gewoon mee tijdens het waxen en tot nu toe zijn ze nog helemaal helder. En de citigo is toch alweer 10 jaar oud.
Sowieso respect dat je hem al 10 jaar hebt en er nog niet op uitgekeken bent :clap:
Thnx ik vind het een prima auto, rij ermee naar Friesland als ik alleen ben en gaat prima. Lekker zuinig en rijdt prima. Met de kids neem ik de luxe auto want heb ik toch wat een grotere kreukelzone, zeker met de elektrische auto’s die tegenwoordig bijna zo zwaar zijn als een vrachtwagen
Skoda Citigo - Tornado red | Retrofit xenon | Monte Carlo grill - splitter - diffuser | Custom emblemen | zwart dak | Spoiler | Helix sub en speakerupgrade |
Afbeelding

Plaats reactie