Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door TwitNour » zo 24 mar 2019, 19:25

Vandaag kwam op Tweakers een artikel naar voren waarin de omstreden maar alom bekende term rekeningrijden wordt aangehaald. Over rekeningrijden is het in Nederland al een tijdje stil, maar in België blijken er nu toch stappen gezet te worden.
In de afgelopen jaren is in Nederland ook discussie ontstaan over deze vorm van 'belasting' waarbij het doel voornamelijk zou zijn om het fileprobleem op te lossen. Onder andere Arjen Lubach heeft hier in een uitgebreid item aandacht aan besteed in zijn programma Zondag met Lubach. De meningen over het rekeningrijden lopen erg uiteen. Ook de bewijzen over de 'werking' van het rekeningrijden om het fileprobleem op te lossen zijn soms uitersten van elkaar.

Nu ben ik benieuwd wat de meningen zijn op dit forum, waar natuurlijk veel autoliefhebbers zitten. Is het wel of geen oplossing voor het fileprobleem of denk je dat het vooral een manier is om de staatskas te vullen? Wat zou alternatief zijn als je hier tegen bent? Ik ben zeer benieuwd naar de reacties, mede omdat ik zelf hier eigenlijk nog geen mening over heb kunnen vormen, mede door het contrast van opvattingen en bewijzen over dit onderwerp.

Voor deze discussie graag goed onderbouwde reacties en uiteenzettingen. Reacties als 'gaat toch niet werken' hebben we in een discussie als deze niet veel aan. Haal eventueel onderzoeken aan waarin het een en ander wordt aangetoond.

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Autheo » zo 24 mar 2019, 19:59

Ik kan niet direct verwijzen naar studies hierover, maar wel diverse aspecten van het rekeningrijden bedenken. Wat mij betreft is het grootste bezwaar tegen rekeningrijden, dat daarmee de tweedeling weer versterkt wordt. De welgestelden en de zakelijke rijders zal het niets uitmaken hoe de kosten verhaald worden, ook als er rekeningrijden komt zullen die er geen meter minder voor afleggen. Maar voor veel harde werkers, die soms al voor dag en dauw op pad moeten, en de reiskosten uit eigen zak moeten betalen, zal er geen compensatie zijn. En soms kunnen die niet eens kiezen voor openbaar vervoer, omdat dat zo vroeg nog niet rijd. En voor diegenen die daar dan wel voor (moeten) kiezen, zal het betekenen dat ze als sardientjes in de toch al volle tweede klas coupés worden ingeblikt, omdat ook voor hen een 1e klas abonnement er niet in zit.
Kortom, als rekeningrijden wordt ingevoerd, zal Jan met de Pet daar de dupe van zijn, en vooral de rijke lui het voordeel van minder filedruk ervaren. Als er dan toch rekeningrijden zou worden ingevoerd, pleit ik voor een inkomensafhankelijk tarief, en een extra verzwaring voor zakelijk verkeer. M.i. kan alleen dan van een eerlijke lastenverdeling sprake zijn. En vooral als de zakenwereld 'extra' moet dokken, zal dat een prikkel zijn om innovatieve oplossingen te zoeken. Wie weet wat er dan ineens verzonnen kan worden.

Overigens zal het voor een groot deel van de automobilisten, die voor hun werk niet afhankelijk van de auto zijn, misschien wel heel interessant zijn als ze voor hun 10.000 km per jaar veel minder lasten gaan betalen dan nu met het systeem van motorrijtuigenbelasting het geval is. Maar die 'doelgroep' is nu ook al niet de oorzaak van de files, dus als rekeningrijden bedoeld is om dat probleem op te lossen, heeft het wat deze groep betreft geen enkel effect.

dennuus1
Forum eindbaas
Berichten: 1128
Lid geworden op: ma 11 jan 2016, 22:07
Locatie: Omgeving Deventer.

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door dennuus1 » zo 24 mar 2019, 22:14

Waarom niet de bron aanpakken?

Nederland is overbevolkt. O.a. door massa immigratie.

Teveel mensen, teveel auto's.

Maar als je er wat van zegt word je al snel afgescheept als "extreem" rechts....


Lekker weer burgertjes pesten met rekeningrijden en/of andere belastingen, heerlijk.

Gebruikersavatar
TwitNour
Donateur member
Berichten: 2563
Lid geworden op: zo 21 jul 2013, 02:45
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door TwitNour » ma 25 mar 2019, 01:16

Migratie de oorzaak van het fileprobleem? Denk het niet. Volgens de laatst bekende cijfers van het CBS in Nederland zijn er in de eerste drie kwartalen van 2018 netto 80.500 meer mensen. Daarvan is 69.400 toe te wijden aan migratie, en 11.200 aan netto geboorten (dus sterfte eraf getrokken, ook wel natuurlijke aanwas). Op onze huidige populatie van 17,2 miljoen inwoners is dat een percentage van nog geen 0,5%. Extrapoleer de drie kwartalen naar een jaar, en je zit op 0,62%. In 2018 meldde de ANWB nog dat het aantal files in 2018 ten opzichte van 2017 met zo'n 20% steeg en de verwachting is dat deze toename alleen nog maar doorzet (en dit is nu al door een ieder van ons te merken). Dit kàn niet alleen als oorzaak de groeiende bevolking zijn. Wat je niet moet vergeten is ook de groeiende economie. Mede hierdoor wordt er ook weer meer vervoerd (van goederen) door de zakelijke markt (denk aan vrachtwagens en alle bezorgers die weer in Nederland hebben). Economische groei kun je en wil je niet tegenhouden, dus zal het uit een andere hoek moeten komen. Het probleem nu is voornamelijk dat er in de spits gewoon een te hoog aanbod is van verkeer. Het Nederlandse wegennet is prima bestemd om al het verkeer dat dagelijks op de weg te vinden is te verwerken, maar dan zou dit veel beter over de dag verdeeld moeten worden. Dit is een van de dingen die juist rekeningrijden kan bewerkstelligen.

Over volle treinen in het OV kan ik over meepraten. Ik heb een tijd lang tussen Tilburg en Utrecht gereisd en het voorbeeld over het 'sardientje' dat hierboven wordt beschreven is zeker geen eufemisme. Echter, ook hier geldt weer hetzelfde als voor ons wegennet, het aantal passagiers is te onevenredig verdeeld over de dag. Reis je na de ochtend- of avondspits? Dan tref je nog geen halfvolle treinstellen. Er is capaciteit zat wat dat betreft. De oplossing ligt denk ik ook niet alleen bij het veranderen van verkeersgedrag, maar ook de beschikbaarheid van het OV op zo veel mogelijk plekken, en eventueel flexibiliteit van werkgevers en universiteiten/hogescholen. Een omstreden oplossing voor de drukke treinen werd een tijd terug besproken door volgens mij de NS zelf, namelijk dat juist universiteiten en hogescholen hun rooster zouden moeten aanpassen zodat minder gereisd zou worden in de spits. De Radboud universiteit is hier toevallig al een tijd mee bezig en het effect is zichtbaar. Een soort pilot voor meer?

Als laatste nog het financiële aspect van dit alles. Ik kan mij voorstellen dat rekeningrijden niet voor iedereen positief zou uitpakken in de portemonnee. Forenzen die niet via het OV kunnen reizen zullen wellicht meer gaan betalen maar staan in ruil daarvoor wel minder of zelfs niet in de file. Rekeningrijden verhoogt wellicht ook de drempel voor überhaupt het hebben van een auto, zeker voor degene die de transportbehoefte ook via het openbaar vervoer kunnen vervullen. Ik ben echter wel van mening dat de kosten voor het openbaar vervoer in Nederland veel te hoog zijn. Om meer mensen naar het OV te trekken zou ook de prijs omlaag moeten van in ieder geval de trein, want nu ben je voor een relatief korte retour toch al gauw een tientje of anderhalf kwijt. Als je dat dagelijks moet gaan betalen, dan loont het gewoon niet.

Voor de duidelijkheid, ik weet nog steeds niet of rekeningrijden echt de oplossing is, en het is ook niet zeker of het überhaupt ooit ingevoerd gaat worden. Ik weet wel zeker dat er een oplossing moet komen, want de files zullen komende jaren alleen maar meer gaan stijgen, En dat terwijl de migratie tegelijkertijd alleen maar daalt (echt waar). Wat ik in ieder geval wel zeker weet is dat meer asfalt zeker niet de oplossing is. Meer asfalt trekt alleen maar meer auto's aan met hetzelfde probleem weer als gevolg (vicieuze cirkel). Het is een oplossing voor de korte termijn, maar je kunt niet heel Nederland asfalteren.

Bronnen:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2018/44 ... -2018-hoog
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b57147be/
https://nos.nl/l/2269926

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Tom Westendorp » ma 25 mar 2019, 09:54

Rekeningrijden kan een perfecte oplossing zijn echter moet je dan wel een paar zaken goed regelen. Zo moet je de wegenbelasting afschaffen, alle snelwegen tolweg maken en eventueel de B-wegen en pertinent niet gaan verwachten dat heel autorijdend Nederland wel akkoord gaat met het plaatsen van een kastje in je auto. Dat is namelijk het slechtste idee ooit als je het mij vraagt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
Autheo
Donateur member
Berichten: 2832
Lid geworden op: di 05 mar 2013, 21:30
Locatie: Mii-dden NL (NW Veluwe)

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Autheo » ma 25 mar 2019, 11:06

Ongetwijfeld zal het extra moeten betalen om te mogen rijden tijdens spitstijden invloed hebben op het fileprobleem. Het zal sommigen zeker triggeren om dan het spitsverkeer te mijden.

Toch denk ik dat het fileprobleem ook juist vanuit andere dan financiële invalshoeken benaderd moet worden. Helaas heb ik tamelijk veel ervaring met spitsverkeer, voor mij helaas i.v.m. mijn werk vaak niet te mijden. De toegenomen filedruk van het afgelopen jaar heb ik aan den lijve ondervonden. Maar wat me daarbij vooral opvalt, is dat veel files niet direct te herleiden zijn naar het aantal auto's dat er rijd. Dat valt vooral op als bijvoorbeeld op de file-topdagen het verkeer gewoon kan doorstromen, terwijl op 'rustige' dagen ineens een joekelse file staat. De meeste files worden veroorzaakt door incidenten (zoals aanrijdingen en stilgevallen vrachtauto's) of door weersomstandigheden (veel regen of winterse neerslag). En een aantal files heeft ook duidelijk te maken met een slecht geregelde toevoer tot de snelweg. En ik denk dat op al die oorzaken beter op kan worden ingezet.

Heel veel aanrijdingen worden veroorzaakt door onoplettendheid en afleiding. Hoe vaak zie ik het niet dat een auto wat slechter koers houdt en met snelheidswisselingen rijdt, meestal omdat men die vervl* smartphone tijdens de rit blijft bedienen. Met grondige maatregelen die dit aspect aanpakken valt volgens mij veel winst te behalen.

Dan wat de vrachtwagens met pech betreft. Soms valt pech helaas niet te voorkomen, maar als ik soms zie wat voor vrachtwagens het zijn die langs de weg staan heb ik zo m'n bedenkingen. Te vaak gaat het dan om zo'n truck met een wit nummerbord waarop in de linker onderhoek twee kleine lettertjes staan... Hoe streng wordt bij die vrachtwagens op het onderhoud toegezien? Wat mij betreft: grenscontroles invoeren waarbij de technische staat bekeken wordt en hele hoge boetes worden uitgedeeld bij aantoonbaar gebrekkig onderhoud. En zojuist hoor ik het bericht op de radio dat door een afgevallen porto-cabin er een weg is geblokkeerd. Zulke dingen kunnen volgens mij echt voorkomen worden.

Dan het weer. Daar hebben we geen invloed op, als de regen valt wordt je nat. Maar helaas blijkt met slecht weer voor velen de auto toch vaak een lekkere blikken paraplu te zijn. Dat levert dus meer auto's in de file op, waarbij dan ook nog eens meer afstand gehouden wordt, en je duidelijk ziet dat mensen met minder rij-ervaring in slecht weer als angsthazen de boel ophouden. Iemand een idee wat we daar aan kunnen doen?

En tenslotte de toevoer tot de snelwegen. Op sommige punten vind je op de oprit van die toevoerstoplichten. Dat scheelt vaak een heleboel. Maar op veel opritten ontbreken die nog, terwijl ze m.i. daar juist in de spits wel nodig zijn. Volgens mij kun je beter even op de oprit in de file stil staan, i.p.v. dat het verkeer op de snelweg daar de dupe van moet zijn. Maar ja, de wegenbelasting wordt helaas niet gebruikt voor investering in het verbeteren van die infrastructuur, maar gewoon aan de schatkist voor algemene doeleinden toegevoegd. De automobilist betaalt dus gewoon voor bijvoorbeeld dat schuwlelijke gesubsidieerde standbeeld op dat pleintje. Tja, dan zijn we toch weer terug bij de financiën. Voordat er rekeningrijden wordt ingevoerd, lijkt me dat dit als eerste kan worden aangepakt: gebruik de wegenbelasting juist voor oplossingen zoals die stoplichten op de oprit e.d. , dat zet denk ik meer zoden aan de dijk.

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Tom Westendorp » ma 25 mar 2019, 11:50

We betalen met zijn allen zat belastingen met al onze auto's. Het is echter geen nieuws dat de auto de ultieme melkkoe is. Dat gaat niet veranderen met de komst van rekeningrijden. Daarnaast zal het niet anders kunnen dan dat autorijden nóg duurder wordt dan het al is.

Als we straks massaal in elektrische auto's stappen zal er ook snel wat gaan veranderen aan de manier waarop die worden belast. Het ontbreken van BPM en het voordeel geven op de wegenbelasting wordt dan onhoudbaar.

Denken dat de overheid het beste met je voor heeft is een utopie. Het gaat er om dat de BV Nederland draait als nooit te voren zodat we overal geld voor hebben behalve voor de zaken waarvoor het geld dat middels belastingen wordt opgehaald, eigenlijk is bedoelt.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

7UP
Forum newbie
Berichten: 86
Lid geworden op: do 28 jun 2012, 17:56

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door 7UP » ma 25 mar 2019, 15:42

Ik sta gelukkig zelf weinig in de file ivm werken in ploegendienst, maar ik heb de laatste jaren wel gemerkt dat het echt een heel stuk drukker is geworden en ik wijt dat persoonlijk vooral aan de gegroeide economie en wat ook al genoemd is dat er door de drukte vaker ongevallen zijn met als gevolg een verstopte snelweg.
En de overheid heeft wegenbelasting niet zomaar omgedoopt in houderschapsbelasting waardoor men niet verplicht is dit volledig aan het wegennet te besteden.
En de auto blijft een melkkoe om de overheid zijn uitgave patroon te kunnen handhaven.
De oplossing weet ik ook niet maar goedkoper OV zou helpen en het wegennet optimaliseren ook.
Rekeningrijden zou kunnen maar dan wordt dat toch weer gebruikt om geld te scheppen en dat gebeurt al genoeg in Nederland.

FritsVrolijk
Forum newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 22 apr 2018, 19:29

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door FritsVrolijk » do 28 mar 2019, 21:55

Mensen die in de spits niks te zoeken hebben extra belasten


En mensen die echt naar hun werk moeten ontlasten die betalen de schatkist

Dus opa en oma die zich vervelen niet meer om 8 uur in de morgen je auto in Thanks

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Tom Westendorp » vr 29 mar 2019, 08:58

Dat is wat kort door de bocht en onmogelijk te handhaven. Waar het mij om gaat is dat er waarschijnlijk weer een idee uit de hoge hoed komt dat er voor zal zorgen dat het rijden met de auto alleen maar duurder gaat worden in plaats van goedkoper.

Daarbij is het milieu aspect ook nog iets om rekening mee te houden. Als we puur gaan kijken naar de hoeveelheid kilometers die iemand kijkt in plaats van waarmee die kilometers worden gereden dan maakt het voor de belastingdruk dus niet langer uit of je met een dikke 5-serie zes-in-lijn diesel op pad gaat of met een up! Dan weet ik wel waar ik de 50k per jaar liever in wegtrap. ;)

Dat laatste is dan weer niet beter voor het milieu natuurlijk. ;)
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
mk1992
Vagling liefhebber
Berichten: 362
Lid geworden op: ma 13 aug 2018, 20:23
Locatie: Beek, Limburg
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door mk1992 » ma 01 apr 2019, 08:50

Om maar iets nieuws toe te voegen:
Inhaalverbod vrachtwagens eens handhaven? In mijn tijd dat ik de A2 en A67 nog wel eens bereed heb ik die dingen vervloekt.
Snap ook niet dat beide trucks in zo'n geval stug tegen hun begrenzer blijven rijden, als de rechterbaan nou even gas terugnam reed je niet met 10 auto's achter zo'n 'LKW-rennen' aan.
De goedkoopst rijdende Up! van ze allemaal :dance:
LPG all the way


(03-12-20) Verbruik 1:17,29 - 5,78 / 100km
Brandstofkosten €2,30 / 100km
Bron: https://www.spritmonitor.de/en/detail/961188.html

Bekijk ook: https://www.eurobilltracker.com/?referer=168699

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Tom Westendorp » ma 01 apr 2019, 09:13

Inhaalverbod voor vrachtwagens zou echt al heel veel schelen.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Gebruikersavatar
kgroot.nl
Forum eindbaas
Berichten: 1144
Lid geworden op: wo 20 aug 2014, 08:13
Locatie: Lopik

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door kgroot.nl » ma 01 apr 2019, 12:54

Dan heb je weer andere problemen, latere leveringen/slechtere bevoorrading etc etc
Elke minuut is er 1 in de transport branche.
En buiten dat, niemand houd zich eraan. Heb vaak genoeg nu met inhaalverbod voor vrachtwagens dat er genoeg ingehaald word.
Ibiza running @ 248 pk & 373nm

-Op zoek naar autoverlichting? Stuur me een priveberichtje-

Gebruikersavatar
Tom Westendorp
Unicorn
Berichten: 13480
Lid geworden op: za 28 jan 2012, 17:04
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: Hoe gaan we in Nederland het fileproblemen oplossen?

Bericht door Tom Westendorp » di 02 apr 2019, 08:19

Ik begrijp het ook wel hoor, als je de hele dag op de weg zit en er zit iemand voor je niet op te letten en rijdt 78 terwijl jij 84 kan. Dat is het probleem ook niet. Het enige dat een vrachtwagenchauffeur zou hoeven te doen om een inhaalverbod überhaupt van tafel te vegen is elke keer dat hij of zij wordt ingehaald 2 seconden het gas los laten. Dat scheelt zo’n idioot grote tijdsbesparing dat iedereen het prima zou vinden dat vrachwagens inhalen. Maar wat gaan die mafkezen doen, een wedstrijd over 10 kilometer met amper snelheidsverschil. Dat is natuurlijk niet de manier om je populair te maken op de baan.
Bent u al geabonneerd op mijn Engels gesproken EV kanaal? https://www.youtube.com/channel/UCREGSA ... 5p7i-ojmYQ

Plaats reactie