Het Tesla Topic
Geplaatst: za 25 aug 2018, 11:23
Waarom zouden we op het vwupforum.nl niet een topic kunnen hebben over het meest veelbesproken automerk ter wereld?
Waarschijnlijk is 95 procent van de forumbezoekers net als ik niet in de positie om een Tesla te kunnen betalen. Ik denk dat het merendeel van jullie er wellicht zelfs nog nooit in heeft gereden. Toch heeft iedereen een mening over Tesla. Mensen die niets met auto’s hebben kennen het. De mensen die het over Tesla hebben zijn eigenlijk in twee kampen te verdelen. De groep die denkt dat Tesla binnenkort failliet gaat en de groep die denkt dat Tesla de wereld verder gaat veroveren en heel dichtbij haar definitieve doorbraak is.
Wat niet valt te ontkennen is dat Tesla in haar korte bestaan ontzettend veel heeft bereikt. De auto’s die Tesla vandaag de dag bouwt zitten gewoon goed in elkaar en rijden bijzonder prettig. Opvallend kenmerk daarbij is dat er wekelijk berichtgeving naarbuiten komt over fouten die worden gemaakt in auto’s. Zo viel er laatst bij een Model 3 de achterbumper na een uur van de auto, werd er een Model 3 afgeleverd met afwijkende interieurpanelen en zo zijn er nog wel wat van dit soort verhalen te vinden die indicatie geven dat kwaliteitscontrole op dit moment niet het allerbelangrijkste is. Wat mij daarbij het meest fascineert is dat de Pers dit soort zaken aangrijpt als ultieme mogelijkheid om Tesla naar beneden te schrijven. Het merk is op sterven na dood, je moet wel gek zijn om je eigen geld in zo’n auto te steken en waarom zou je het risico nemen om met een slecht product te blijven zitten? Aan de andere kant maakt het de klanten van Tesla helemaal niets uit. Het lijkt voor sommige bijna op religie om een Tesla te rijden.
Feit is dat de Model three de afgelopen maanden steevast terug te vinden is in de top tien van best verkochte auto’s in de Verenigde Staten. Dat geeft dus wel aan dat ondanks dat de pers slecht blijft schrijven over Tesla de klanten, en dus de mensen die het geld voor de auto moeten opbrengen, zich er niets van aan trekken en gewoon door blijven gaan met bestellen en wachten op auto’s.
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst in een Tesla gereden, uit mijn hoofd een model S 65, best vlot maar de auto had al wat ervaring en was duidelijk van een niet bijzonder hoge standaard. Daarna heb ik de gelegenheid gehad om met een Model X te rijden, de allersnelste. Wat een bizar apparaat. Een gigatische auto met de prestaties van een sportauto. Werkelijk ongelooflijk. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een feest als een auto je deur openzet en ook automatisch sluit zodra je een versnelling selecteert.
Bovenstaande waren beide korte ritjes. Afgelopen week heb ik voor het eerst meer tijd in een Tesla doorgebracht. Een nieuwe Model S 100D, niet de performance variant maar de gewone. Een hele mooie spec met half lederen bekleding, zilveren exterieur en 19 inch anthraciet wielen. Eigenlijk een auto zoals ik hem zelf zou kunnen samenstellen. De performance is natuurlijk belachelijk. Elektrische auto’s zijn altijd snel maar deze is bizar rap. Ik geloof dat 0-100 ergens rond de 4 seconden ligt en de top ligt op 250 kilomter per uur. Daarnaast is de luchtvering bijzonder comfortabel en is het een auto die bijzonder goed geschikt is om grote afstanden in af te leggen. Bochten zijn een genot doordat alle gewicht onderin ligt en dankzij het enorme aanbod van superchargers duurt het nooit onmogelijk lang voor je weer verder kunt.
Als ik de keuze heb tussen een snelle benzine auto, zoals een M5 of RS6 of een supersnelle Tesla zou ik in eerste instantie zeggen dat ik, bijna vanzelfsprekend, altijd voor de benzine zou gaan maar stel je moet er per jaar 40k mee rijden dan is het gratis superchargen met een Model S toch wel erg lekker. De bouwkwaliteit is dik voor elkaar en het rijgedrag is uit de grote kunst. Je mist alleen het motorgeluid van een sportsedan maar dit wordt weer ruimschoots goedgemaakt door Alle techniek aan boord.
Want nu komen we bij mijn belangrijkste punt: de techniek. Dat een auto op elektriciteit rijdt is niets nieuws, dat doen we al meer dan 100 jaar. (Porsche’s tweede auto was al elektrisch) maar ik ken geen andere auto die zo goed autonoom kan rijden als een Tesla. Natuurlijk kunnen Audi’s tegenwoordig het nodige zelf maar niet zo feilloos en makkelijk als de Model S. Daarnaast is vrijwel alles Software bij Tesla. Is er een update hoef je niet bij te betale om hier gebruik van te kunnen maken en hoef je niet te wachten tot er eindelijk een moment is dat de update binnen te halen is. Nee, Tesla installeert de update voor je, midden in de nacht, over de Wifi van je huis. Dat is een mate van service die ongekend is in autoland.
Is de Tesla dan het antwoord op al je mobiliteitswensen voor lange afstanden? Nee, beslist niet. Ben jij iemand die regelmatig lange afstanden op snelheid moet afleggen dan ben je nog steeds beter af met een grote diesel. Ben je iemand die simpelweg niet 20 minuten wil wachten bij een supercharger om met 118 kw per uur de accu op te laden dan is het niet voor jou om Tesla te rijden. Je moet wel enige commitment hebben om er een succes van te maken. Dat is niet minder handig dan een benzine auto het is alleen anders.
Persoonlijk denk ik dat de toekomst van Tesla er bijzonder goed uitziet. De Model 3 wordt in steeds grotere getale afgeleverd en de kwaliteit is eigenlijk steeds beter. De Model S blijft goed verkopen, de Model X is een cultauto en de nieuwe Roadster zal mogelijk elke sportauto te kakken zetten bij het stoplicht.
Een heleboel woorden om mijn fascinatie voor het merk enigszins onder de aandacht te brengen. Nu ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie, de leden van het vwupforum.nl naar het merk kijken. Met zijn allen zijn wij waarschijnlijk de meest objectieve groep om het merk te beoordelen aangezien vrijwel niemand het een logische stap zou vinden om van een Vagling in een Tesla te stappen.
Waarschijnlijk is 95 procent van de forumbezoekers net als ik niet in de positie om een Tesla te kunnen betalen. Ik denk dat het merendeel van jullie er wellicht zelfs nog nooit in heeft gereden. Toch heeft iedereen een mening over Tesla. Mensen die niets met auto’s hebben kennen het. De mensen die het over Tesla hebben zijn eigenlijk in twee kampen te verdelen. De groep die denkt dat Tesla binnenkort failliet gaat en de groep die denkt dat Tesla de wereld verder gaat veroveren en heel dichtbij haar definitieve doorbraak is.
Wat niet valt te ontkennen is dat Tesla in haar korte bestaan ontzettend veel heeft bereikt. De auto’s die Tesla vandaag de dag bouwt zitten gewoon goed in elkaar en rijden bijzonder prettig. Opvallend kenmerk daarbij is dat er wekelijk berichtgeving naarbuiten komt over fouten die worden gemaakt in auto’s. Zo viel er laatst bij een Model 3 de achterbumper na een uur van de auto, werd er een Model 3 afgeleverd met afwijkende interieurpanelen en zo zijn er nog wel wat van dit soort verhalen te vinden die indicatie geven dat kwaliteitscontrole op dit moment niet het allerbelangrijkste is. Wat mij daarbij het meest fascineert is dat de Pers dit soort zaken aangrijpt als ultieme mogelijkheid om Tesla naar beneden te schrijven. Het merk is op sterven na dood, je moet wel gek zijn om je eigen geld in zo’n auto te steken en waarom zou je het risico nemen om met een slecht product te blijven zitten? Aan de andere kant maakt het de klanten van Tesla helemaal niets uit. Het lijkt voor sommige bijna op religie om een Tesla te rijden.
Feit is dat de Model three de afgelopen maanden steevast terug te vinden is in de top tien van best verkochte auto’s in de Verenigde Staten. Dat geeft dus wel aan dat ondanks dat de pers slecht blijft schrijven over Tesla de klanten, en dus de mensen die het geld voor de auto moeten opbrengen, zich er niets van aan trekken en gewoon door blijven gaan met bestellen en wachten op auto’s.
Afgelopen jaar heb ik voor het eerst in een Tesla gereden, uit mijn hoofd een model S 65, best vlot maar de auto had al wat ervaring en was duidelijk van een niet bijzonder hoge standaard. Daarna heb ik de gelegenheid gehad om met een Model X te rijden, de allersnelste. Wat een bizar apparaat. Een gigatische auto met de prestaties van een sportauto. Werkelijk ongelooflijk. Daarnaast is het natuurlijk gewoon een feest als een auto je deur openzet en ook automatisch sluit zodra je een versnelling selecteert.
Bovenstaande waren beide korte ritjes. Afgelopen week heb ik voor het eerst meer tijd in een Tesla doorgebracht. Een nieuwe Model S 100D, niet de performance variant maar de gewone. Een hele mooie spec met half lederen bekleding, zilveren exterieur en 19 inch anthraciet wielen. Eigenlijk een auto zoals ik hem zelf zou kunnen samenstellen. De performance is natuurlijk belachelijk. Elektrische auto’s zijn altijd snel maar deze is bizar rap. Ik geloof dat 0-100 ergens rond de 4 seconden ligt en de top ligt op 250 kilomter per uur. Daarnaast is de luchtvering bijzonder comfortabel en is het een auto die bijzonder goed geschikt is om grote afstanden in af te leggen. Bochten zijn een genot doordat alle gewicht onderin ligt en dankzij het enorme aanbod van superchargers duurt het nooit onmogelijk lang voor je weer verder kunt.
Als ik de keuze heb tussen een snelle benzine auto, zoals een M5 of RS6 of een supersnelle Tesla zou ik in eerste instantie zeggen dat ik, bijna vanzelfsprekend, altijd voor de benzine zou gaan maar stel je moet er per jaar 40k mee rijden dan is het gratis superchargen met een Model S toch wel erg lekker. De bouwkwaliteit is dik voor elkaar en het rijgedrag is uit de grote kunst. Je mist alleen het motorgeluid van een sportsedan maar dit wordt weer ruimschoots goedgemaakt door Alle techniek aan boord.
Want nu komen we bij mijn belangrijkste punt: de techniek. Dat een auto op elektriciteit rijdt is niets nieuws, dat doen we al meer dan 100 jaar. (Porsche’s tweede auto was al elektrisch) maar ik ken geen andere auto die zo goed autonoom kan rijden als een Tesla. Natuurlijk kunnen Audi’s tegenwoordig het nodige zelf maar niet zo feilloos en makkelijk als de Model S. Daarnaast is vrijwel alles Software bij Tesla. Is er een update hoef je niet bij te betale om hier gebruik van te kunnen maken en hoef je niet te wachten tot er eindelijk een moment is dat de update binnen te halen is. Nee, Tesla installeert de update voor je, midden in de nacht, over de Wifi van je huis. Dat is een mate van service die ongekend is in autoland.
Is de Tesla dan het antwoord op al je mobiliteitswensen voor lange afstanden? Nee, beslist niet. Ben jij iemand die regelmatig lange afstanden op snelheid moet afleggen dan ben je nog steeds beter af met een grote diesel. Ben je iemand die simpelweg niet 20 minuten wil wachten bij een supercharger om met 118 kw per uur de accu op te laden dan is het niet voor jou om Tesla te rijden. Je moet wel enige commitment hebben om er een succes van te maken. Dat is niet minder handig dan een benzine auto het is alleen anders.
Persoonlijk denk ik dat de toekomst van Tesla er bijzonder goed uitziet. De Model 3 wordt in steeds grotere getale afgeleverd en de kwaliteit is eigenlijk steeds beter. De Model S blijft goed verkopen, de Model X is een cultauto en de nieuwe Roadster zal mogelijk elke sportauto te kakken zetten bij het stoplicht.
Een heleboel woorden om mijn fascinatie voor het merk enigszins onder de aandacht te brengen. Nu ben ik vooral benieuwd naar hoe jullie, de leden van het vwupforum.nl naar het merk kijken. Met zijn allen zijn wij waarschijnlijk de meest objectieve groep om het merk te beoordelen aangezien vrijwel niemand het een logische stap zou vinden om van een Vagling in een Tesla te stappen.