trekhaakvraag, niet VW gerelateerd

Bespreek hier alles wat niet in de andere rubrieken past.
Gebruikersavatar
MauriceR.
Vagling liefhebber
Berichten: 479
Lid geworden op: za 17 aug 2013, 22:40
Locatie: Veluwe, in de buurt van Up!eldoorn

trekhaakvraag, niet VW gerelateerd

Bericht door MauriceR. » di 04 feb 2014, 18:38

Ik heb een oude Triumph uit 1959 en in GB zit een bedrijf dat nog steeds in staat is om een trekhaak voor deze auto te maken. Een fatsoenlijk bedrijf dat kwaliteit levert voor alledaagse trekhaken, maar ook nog oudjes kan maken. Zeg maar een GB-uitvoering van Brink / Bosal, maar dan met een oldtimer-poot. Weet iemand hoe het met goedkeuring zit als je zo'n nieuwe (!) trekhaak onder je auto zet en er in NL mee rondrijdt / aanhangers trekt? Zoals je begrijpt is dit ook een verzekeringstechnische kwestie.

Jullie ervaringen of overwegingen zijn van harte welkom!

Maurice.

EDIT: dit vond ik op de ANWB-site. Betekent dat dan dat je in principe ook zelf een trekhaak kunt fabriceren??? Zal toch niet? Het is de bedoeling dat ik een bagagewagen met een dakdrager voorttrek, met daarop een optimist zeilboot van 35 kilo.
de trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van de trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag alleen een aanhangwagen worden getrokken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag de aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan de trekkende auto op dat moment weegt;
M.
Dagelijks: High Up!|Rood|Pano-dak|Triangles & wintervelgen
Klassieker I: Triumph TR3A 1959|Totaal gerestaureerd.
Klassieker II: Saab 96 V4 1970|Direct uit Zweden |van 1e eigenaar.
Klassieker III: Porsche 914 1973 2.0ltr.|Technisch perfect.